La paraula “fotografia” no vol dir altra cosa que “escriure (grapho) amb la llum (photo)”. I aquesta és l’experiència d’aprenentatge que han realitzat els alumnes de 1r de batxillerat. Fotografies no només per captar un instant, sinó sobretot, jugar amb la llum i el color per crear imatges amb diferents finalitats expressives.
La llum en fotografia pot ser natural, la llum del dia, o bé artificial, la llum d’estudi. En aquesta pràctica els i les alumnes han hagut d’experimentar amb cada una d’elles per entendre totes les possibilitats creatives que poden aportar cada una d’elles. Aquest aprenentatge l’hauran de posar en pràctica en futurs projectes fotogràfics més personals així com en la direcció de fotografia dels seus productes audiovisuals.
A la llum natural calia fotografiar el mateix espai en diferents condicions de llum per veure com pot variar en funció de la il·luminació del sol i les condicions atmosfèriques.
A la llum d’estudi calia experimentar amb diferents esquemes de llum, frontal, contrallum, llum dura, difusa, llums de colors etc.
Els i les alumnes de la matèria optativa de primer de batxillerat “Creació fotogràfica i cinema”, van haver de posar-se, cadascun d’ells i elles, en la pell d’una de les professions del món audiovisual i treballar de manera cooperativa en el rodatge d’una escena, partint d’un guió real.
Una directora que va supervisar tot el procés de treball, guionistes que van adaptar el text real per a ser gravat a la mateixa escola, direcció de fotografia treballant les llums i la càmera, direcció artística i de localitzacions fins a arribar al moment de la postproducció amb el muntatge final.
El resultat final AQÚÍ.
Un dels primers reptes al que s’enfronten els i les alumnes de cultura audiovisual de 1r de batxillerat és el de reproduir, amb el mitjà fotogràfic, algunes de les obres més conegudes de la història de l’art. La pràctica es va realitzar en diverses sessions de classe aprofitant els espais de l’escola i, principalment l’aula de fotografia i audiovisuals.
L’estudi i el coneixement de com els grans mestres de la pintura van tractar les composicions, la il.luminació de les escenes, les textures etc, és un bon punt de partida per a començar a experimentar amb la fotografia i així, mica en mica, anar trobant cada un d’ells i elles el seu propi camí, el seu estil.
“Está bien copiar, yo también lo he hecho, hice copias de Velázquez. Se aprende copiando, se suelta la mano, se ve por dónde iban ellos… Tú eres todavía muy joven y no importa, pero poco a poco conviene que vayas buscando tu propio camino, un camino por donde sólo tú puedes ir. Acepta las influencias de los demás; son necesarias. Pero, ¡a cada cual lo suyo!”
Lliçó de Goya a la seva filla Rosarito a la pel.lícula “Goya en Burdeos” de Carlos Saura, 1999.