El primer cicle d’educació infantil (llar d’infants) és una etapa educativa on treballem per posar unes sòlides arrels que possibilitin a l’infant desenvolupar totes les seves capacitats d’una forma global, motivadora i alhora enriquidora. En aquest moment és molt important ajudar els nostres infants a aconseguir el grau de maduresa afectiva i emocional que correspon a la seva edat i a formar-se una imatge positiva d’ells mateixos i dels altres. És l’etapa on el procés d’adquisició d’hàbits i rutines serà més viu fent-los valer-se per si mateixos i col·laborant amb els companys.
Després de la família, és l’escola qui continua la tasca educativa i socialitzadora i és per això que la relació, la comunicació i l’actuació conjunta amb la familia és bàsica per aconseguir la coherència necessària per fer-los créixer amb seguretat i equilibri emocional.
La nostra línia és la de respectar el ritme de cada infant afavorint la motivació per allò que es proposa a l’escola. El joc i la pròpia experiència són la base de l’aprenentatge. Sabem que aquest serà significatiu sempre que vinguin de les pròpies descobertes i experiències.
Treballem per projectes a partir de diferents metodologies on ajudem als nostres infants perquè s’expressin a través dels diferents llenguatges. Explotem les temàtiques dels projectes de la Llar d’Infants amb les 4 estacions de l’any.
A la Llar d’Infants treballem perquè els nostres infants vagin aprenent amb coherència a la seva edat, a anar desenvolupant de manera autònoma els propis hàbits d’higiene. Vetllemt perquè els nostres infants se sentin segurs i a gust en tots els moments del dia.
Basant-nos en la metodologia de Bernard Aucouturier, treballem el cos a la sala de psicomotricitat partint de la iniciativa del propi infant i de la seva espontaneïtat motriu. La mestra ofereix un material determinat i, seguint una dinàmica concreta cada dia, els infants tenen llibertat per fer i moure’s en funció de les seves necessitats i els seus interessos. La rutina es repeteix, cosa que els permet anticipar-se a cada acció, els dóna seguretat i potencia la seva autoestima per a construir amb solidesa la seva pròpia identitat. Es treballa el cos de forma vivencial i globalitzada. A partir de les propostes que es fan a la sala, es potencia i es treballen totes i cada una de les capacitats motrius dels infants partint de la seva pròpia iniciativa.
‘L’infant no juga per aprendre, aprèn perquè juga’ (B. Aucouturier)
L’Escola aposta per l’educació emocional, com a eix imprescindible per a formar persones, humanes, compromeses, íntegres i amb habilitats socials suficients per afrontar els reptes socials i viure una vida plena i feliç. Treballem la intel·ligència emocional perquè aprenguin a reconèixer els sentiments propis, aliens i motivar-los a gestionar bé les emocions, en ells mateixos i en les nostres relacions.
La Panera dels Tresors és un cistell de vímet on posem objectes de la vida quotidiana escollits amb molta cura perquè l’infant els toqui, percebi el seu pes, la seva temperatura, les olors, etc. Estimula el pensament i la coordinació ull-mà-boca. És una activitat de concentració, exploració i atenció que consisteix en redescobrir el joc que al llarg de generacions han practicat els infants dins de casa seva. Per tant, podem posar-hi objectes que no siguin perillosos, que no es trenquin amb facilitat i que l’infant no es pugui empassar.
El joc heurístic és una activitat de joc com a continuació de la panera dels tresors. Aquest aprofita les accions espontànies dels petits i les potencia, contribueix a estructurar el pensament, el llenguatge, la relació personal i les accions dels infants. Aquest joc té dues fases, una d’exploració del material i una segona de recollida i classificació del material a les caixes amb l’orientació de l’educadora.
Des de ben petits els infants senten interès per la descoberta i curiositat pel seu entorn, curiositat que els impulsa a explorar i a intentar comprendre. Els infants aprenen tant jugant i vivint, com parlant i observant, o imitant i inventant. I tot això s’esdevé en la vida diària; els diferents esdeveniments i situacions, les converses, els comentaris i les actituds dels adults i dels companys són els fets que s’interrelacionen i que ajuden a augmentar la comprensió de l’infant. Cal anar més enllà de la simple manipulació; cal ajudar els nens/es a establir correlació entre experiència i llenguatge. Cal posar paraules a les seves accions i ajudar-los a expressar allò que fan o que volen fer.
En aquesta activitat els infants exploren lliurement el material de les taules, tot experimentant les relacions que s’estableixen entre els materials i els diferents objectes que tenen al seu abast. Formulen les seves pròpies hipòtesis tot preguntant-se: això què és?, què puc fer?, què passarà?, què aconseguiré?, etc. Són ells mateixos els protagonistes dels seus aprenentatges i descobertes. És una activitat en la qual els infants exploren a partir de la manipulació amb diversos materials. Estructuren la ment mitjançant la informació que reben de l’experimentació, ja que fan servir els cinc sentits al màxim.
Treballem l’expressió oral a partir d’un recull d’expressions escrites (refranys, endevinalles, dites populars, poesies, embulls, contes) encaminats a desenvolupar les habilitats de discriminació auditiva, model de pronúncia, ampliació de vocabulari i a potenciar la capacitat de memoritzar.
Introduïm la llengua anglesa a P2 per tal que els infants comencin a familiaritzar-se amb ella. Fem una sessió setmanal mitjançant el joc i els recursos audiovisuals com són les cançons, els flashcards, vídeos, etc., els infants s’acostumen a sentir aquesta nova llengua. Se segueixen els projectes que es treballen a la classe, de manera que adquireixen els conceptes principals en les dues llengües: català i anglès. Els preparem per iniciar el mètode Artigal d’aprenentatge de la llengua anglesa que iniciaran a P3.
A través del Programa de Glenn Doman augmentem el vocabulari de l’infant, fomentant així, la seva capacitat intel·lectual. El bit és una unitat mínima d’informació que arriba a l’infant a nivell visual i auditiu. Hi ha diferents tipus de bits, els enciclopèdics, els matemàtics, els d’imatges i els de lectures.
Responent al Projecte Compartit, a la Llar d’Infants realitzem diferents activitats per compartir, a l’escola, estones i trobades amb les famílies dels nostres infants. Organitzem diferents tallers, representacions teatrals, festes o tardes en família per a poder compartir plegats el dia a dia dels nostres infants.
Projecte SUMMEM persegueix tres objectius:
a) Potenciar un aprenentatge competencial, significatiu, interessant, útil, contextualitzat i transferible que permeti actuar davant la complexitat de la realitat.
b) Potenciar un aprenentatge que avanci en l’educació i avaluació de les actituds i habilitats.
c) Potenciar el caràcter incusiu de les nostres relacions socials i d’aprenentatge a l’aula.
Per aconseguir aquests tres objectius, treballarem part dels continguts curiculars de forma interdisciplinar amb unes metodologies i tècniques didàctiques que potencien les avantatges de la dimensió social de l’aprenentatge (treball cooperatiu).
Implementació SUMMEM
CURS 2016-17 | CURS 2017-18 | CURS 2018-19 | CURS 2019-20 |
---|---|---|---|
2n Primària | P5 | P4 i P5 | P3, P4, P5 |
1r d'ESO | 2n, 3r i 6è de Primària | 1r, 2n, 3r, 4t, 5è i 6è de Primària | 1r, 2n, 3r, 4t, 5è i 6è de Primària |
1r i 2n d'ESO | 1r, 2n i 3r d'ESO | 1r, 2n, 3r i 4t d'ESO | |
1r i 2n Batxillerat |
Durant les vacances de Nadal, Setmana Santa i la darrera setmana de juliol per als infants. L’Escola està oberta els dies festius de lliure disposició que té establerts.
Està format per psicopedagogues, mestres d’educació especial i logopedes per tal d’atendre totes les situacions que requereixin intervencions i/o orientacions, ja sigui directament als alumnes o bé d’assessorament a les famílies i docents.
L’escola disposa de cuina pròpia per a l’elaboració del menjar i de menjadors per a cada etapa educativa. El menú de la llar està adaptat a les necessitats dels petits. Hi hà una comissió de menjador amb famílies i educadores de la llar que vetlla per aquesta adaptació del menú. Mentre l’infant menja triturat (P0 i P1) les famílies poden portar el dinar de casa. En el moment en què s’introdueix el sencer, els infants mengen el dinar que fan a l’Escola. L’Escola disposa d’un menjador pedagògic, on els pares i alumnes poden dinar plegats.
Espai obert a qui s’interessi per aprofundir la formació personal en aspectes relacionats amb la fe cristiana.
Modalitat de trobades, formació, diàleg. Sessions entre una i dues hores, amb temes diversos: creixement personal, professional, temes educatius…
Club de lectura per a pares i mares, que llegeixen el mateix llibre i es troben per comentar-ho. Així, al gust de la lectura individual s’hi afageix la riquesa del compartir, per enriquir l’experiència lectora. Al mateix temps, és un espai de trobament amb altres persones, més enllà de la lectura.
Celebració adaptada per a nens i nenes que hi vénen en família. El primer diumenge de cada mes.
Pont de Voluntariat per a pares, mares i alumnes.
FRANGES HORÀRIES LLAR D'INFANTS
Per fomentar la proximitat entre l’escola i la família, els infants entren acompanyats per les seves famílies a les aules i també es recullen a les seves aules.LLAR D'INFANTS | TIPUS DE JORNADA | HORARI | ||
---|---|---|---|---|
Matí | De 9h a 13h | |||
Completa | De 9h a 17h | |||
Menjador | De 13h a 15h | |||
Acollida | De 7:45h a 9h | |||
Permanència | De 17h a 18:30h |
CONCEPTES ECONÒMICS LLAR D'INFANTS
LLAR D'INFANTS | I0/I1 | I2 |
---|---|---|
Jornada de matí | 172,30€ / mes | 144,47€ / mes |
Jornada completa | 199,22€ / mes | 171,39€ / mes |
Menjador | 7,20€ / dia | 7,20€ / dia |
Número de Quotes | 11 | 11 |
Material | 125€ | 125€ |
Mes de facturació | Juliol | Juliol |